Mekka komt in de bronnen niet voor. Ze wordt nergens genoemd vóór de komst van de Arabische veroveraars - en lange tijd daarna ook niet. De veroveraars kenden Mekka blijkbaar ook niet. Pas rond 700 duikt de naam ineens op. Hoe kan dat? Wat was dat voor vroege ‘islam’ waarin Mekka blijkbaar helemaal geen rol speelde?
Read MoreMohammeds boodschap was helemaal niet revolutionair. Het grootste deel van de Arabieren geloofde allang dat er maar één God bestond. Ook de Mekkanen. Wat die niet konden accepteren, was dat hij zei dat hij Gods profeet was en dat hij hen de wet kon voorschrijven. Daarvoor moest hij eerst hun respect verdienen. En dat deed hij uiteindelijk. Met geweld.
Read MoreIn enkele jaren tijd, zo tussen 630 en 650, slaagden de Arabische (islamitische) strijders erin een enorm gebied te veroveren op de Byzantijnen en de Perzen. Hoe kon dat? Een kwestie van religieus fanatisme, of toch iets anders?
Read MoreNee, het waren geen beste vrienden, die eerste christenen. Wie de Bijbel zorgvuldig leest, ontdekt dat Petrus beweerd heeft dat Jezus hem de opdracht gaf de Kerk te leiden. Jezus’ broer mocht inpakken. Twintig jaar felle ruzie was het gevolg.
Read MoreWat is eigenlijk Big History? De vraag dringt zich onvermijdelijk bij het lezen van de eerste pagina’s van Big History van David Christian. De Australische hoogleraar moderne geschiedenis is zo’n beetje de apostel van dit nieuwe vak – if that’s what it is. Hij is de oprichter van het Big History Institute, leidt het Big History Project dat wereldwijd gratis lesprogramma’s aanbiedt en hij reist de hele wereld rond ter verkondiging van Big History. We kunnen niet langer zonder, zo luidt zijn boodschap. Maar wat is het?
Read MoreBoeken over ‘De Grieken’, daarvan zijn er honderden. En de inhoud is vrijwel altijd dezelfde. Het begint met het duistere begin; dan de bloeitijd van Athene (en die maffe Spartanen); die geweldige cultuur en dan de Peloponnesische oorlog (toen de rest van Griekenland de Atheense overheersing zat en de neergang richting Romeinse overheersing. En daarmee was het schluss.
Read MoreDe Nederlander staat niet erg kritisch tegenover zichzelf en tegenover het nationale verleden, vindt historicus Gary Schwartz. (Zo lees ik in De Volkskrant van 9 augustus.) En bij wijze van bewijs voegt hij daaraan toe: ‘Momenteel is op Netflix een tiendelige serie te zien over de oorlog in Vietnam, met alle tragische fouten en misdaden van dien. Wanneer komt de eerste tiendelige serie over Indonesië?’
Read More‘Hebt u Laat en Oezza gezien, en ook nog de derde, Manaat? Behoort wat mannelijk is aan u, en wat vrouwelijk is aan Hem? Dat zou dan een onterechte verdeling zijn. Het zijn alleen maar namen die u aan hen hebt gegeven, u en uw vaderen. God heeft niet de bevoegdheid daartoe gegeven.’ (53:19-23)
Read More‘Evenmin zijn de levenden gelijk aan de doden. Voorwaar, God hoort wie Hij wil. U bent niet in staat degenen die al in het graf zijn te laten horen.’ (35:22)
Read More‘En toen de zoon van Maria als voorbeeld gesteld werd, begon uw volk daarover te schreeuwen. En zij zeiden: ‘Zijn onze goden beter, of hij?’ Zij werpen dat alleen maar op als discussiepunt. Nee, ze zijn een twistziek volk. Hij was alleen maar een dienaar aan wie Wij een gunst bewezen hebben. En Wij hebben hem tot een voorbeeld gemaakt voor de kinderen Israëls.’ (Soera 43:57-59)
Read MoreWe want anti-muslim polarisation. Why pretend otherwise?’ Aldus een openhartige bestuurder van de BJP, de Indiase Volkspartij, tegen Prashant Jha, auteur van het boek How the BJP wins. Moslimhaat dreigt een kenmerk te worden van het nieuwe India. Myanmar en Sri Lanka zijn dezelfde weg ingeslagen. Wie anders is, is een vijand van het volk.
Read MoreZe hadden het er liever helemaal niet over. En als het dat toch moest, spraken ze verhullend over ’de huidige omstandigheden’. En over de dreiging van ‘de tiran’. De laatste Atheense filosofen voelden bij het woord ‘christendom’ alleen maar een diepe weerzin.
Read More